Vänstern presenterar lösningar på studentbostads-krisen

Idag finns Vänsterpartiet Storstockholm på plats vid Stock­holms Universitet för att presentera en handlingsplan för att komma tillrätta med bostads­bristen bland länets studenter. Den innefattar ett kraftigt ökat byggande av studentbostäder, lägre trösklar till första­hands­mark­naden för unga och studenter, storsatsning på modulhus och ett större regionalt ansvars­tagande för att bygga bostäder för länets studenter.

- Vi går till val på att bygga 2 000 nya studentbostäder per år i länet under de kommande fyra åren, säger Seluah Alsaati som är ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm. Genom en aktiv ko­mmun­al mark­politik och statliga investeringsstöd ser vi också till att hyrorna landar på nivåer som en även vanlig student har råd att betala.

Clara Lindblom, bostadspolitiker från Stockholms stadshus, är partiets representant i den Statliga bostadsplaneringskommittén som tillsatts av bostadsministern för att utreda användningen av regional bostadsplanering för att öka bostadsbyggandet i länet.

- Det är provocerande att Danderyds kommun som ligger fyra minuters resa med tunnel­­banans röda linje från Stockholms universitet inte har byggt en enda hyresrätt eller student­­bostad på fem år. Vi är öppna för att se över lagstiftningen om det leder till ett ökat byggande av bostäder för alla delar av befolkningen i alla delar av länet.

Vänsterpartiet Storstockholm finns på plats utanför Stockholms universitet mellan 08:00 och 15:00 för att samtala med studenter om förslagen i rapporten.

Vid frågor, kontakta gärna

Seluah Alsaati, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm

Clara Lindblom, andranamn på Vänsterpartiets kommunfullmäktigelista i Stockholms stad

Seluah Alsaati