Vänsterpartiet kräver att 1177 tas tillbaka i egen regi

Vänsterpartiet kommer på nästa sammanträdande för hälso- och sjukvårdsnämnden kräva att avtalet med Medhelp avslutas omgående och övergår i egen regi.

– Har vi 1177 i egen regi blir möjligheten att nationellt samordna arbetet betydligt lättare. Region Stockholm kan inte vara ensamma om att ha tjänsten utlagd på privat aktör, säger Jonas Lindberg (V), sjukvårdspolitisk talesperson.

Vänsterpartiet vill inte slösa tid på ytterligare en upphandlingsrunda.

- Det finns ingen anledning att förhala övertagandet av 1177. Att ha det privat har inte fungerat och nu måste regionen göra om och göra rätt, säger Jonas Lindberg

Amra Hasanov
amra.hasanov@sll.se