Vänsterpartiet kräver mer resurser till vården

Anställda inom sjukvården larmar om kaos och brist på vårdplatser på Stockholms akutsjukhus. Patientsäkerheten är hotad. Vänsterpartiet kräver mer resurser till sjukvården och vill att Regionstyrelsen nu kallar till ett beslutande möte.

- Sjukhusen får för liten budget och saknar personal. Det är den blågröna majoriteten (m, kd, c, l, mp) som är ansvariga för vårdkrisen i Region Stockholm. Nu måste de ta sitt ansvar och kalla till ett beslutande möte för att rädda sjukvården, säger Anna Sehlin, (V) oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Vänsterpartiet vill satsa 1,3 miljarder extra på sjukvården genom att höja skatten med 30 öre.

-Det behövs fler sjuksköterskor, inte färre. Vänsterpartiet vill att akutsjukhusen drar tillbaka sina varsel.

För att möta personalbristen måste sjuksköterskor få en bättre arbetsmiljö och högre löner menar Vänsterpartiet.

- Alla kan se att vi har en vårdkris. Vi vill att de den blågröna lyssnar på vårdpersonalen och patienterna. De borgerliga partierna skär ner på vården och kallar det för effektiviseringar.

Vänsterpartiet menar att sjukhusen får för liten budget.

-De blågröna skyller på IT-haveri och kostnadsutjämningen men grundproblemet är att sjukhusens får orealistiska budgetar. Det finns inte plats för löneökningar och en bra arbetsmiljö och då flyr personalen. Sjukvården måste klara av tillfälliga toppar eller ett IT-haveri. Just nu finns det inga marginaler.

Vänsterpartiet kräver:

1. Mer resurser till akutsjukhusen.
  2. Bättre vård på vårdcentralerna.
  3. Öppna akuten på Nya karolinska Sjukhuset för alla patienter.
  4. Biståndshandläggare på akutsjukhusen.
  5. Stärk den avancerade vården i hemmet.
  6. Inför tillitsstyrning i sjukvården.

Torbjörn Granrot, pressekreterare, 070-737 49 46, torbjorn.granrot@sll.se