119 miljoner kronor om året till förlossningsvården i Skåne

Vänsterpartiet har i förhandlingarna med regeringen fått igenom en mängd olika satsningar till sjukvården. En stor satsning på förlossningsvården i hela landet är en viktig del i detta vårdpaket från vänster. För landstinget Region Skåne innebär satsningen 119 miljoner kronor per år under 2018-2022.

- När man föder barn ska man vara trygg med att man får den vård man behöver. Ett tillskott på 119 miljoner kronor om året gör stor skillnad här i Skåne. Det märks när Vänsterpartiet är med och förhandlar statsbudgeten. Då blir det en ekonomisk politik som är till för alla, inte bara för de få i toppen, säger Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Totalt för hela riket ligger satsningen på 1 miljard kronor per år under 2018-2022, vilket innebär att satsningen på förlossningsvård nu blir permanent. Det är pengar som framför allt ska gå till att förstärka personaltätheten och förbättra arbetsmiljön. Det är nödvändigt för att fler ska vilja och orka jobba inom förlossningsvården. Medel inom satsningen får även användas för insatser inom neonatalvården.

- Om allt det här används för att anställa så skulle det räcka till exempelvis 179 nya barnmorskor här i Skåne, säger Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

I förhandlingarna med regeringen har Vänsterpartiet också fått igenom att avgiften för gynekologisk cellprovtagning slopas. Detta är något Vänsterpartiet motionerat om i Region Skåne tidigare men då inte fått stöd för.

- Det är oerhört glädjande att vi nu får statliga pengar för att få bort dessa avgifter. Vi vet att all avgiftsbeläggning gör att människor med dålig ekonomi anser sig tvungna att välja bort extra utgifter även om det rör sig om hälsomässigt viktiga provtagningar avslutar Sara Svensson.

Sara Svensson, gruppledare (V) 0709-13 44 10

Mikael Persson, politisk sekreterare (V) 070-638 06 59