Avgiften för besök till sjuksköterska slopas 1 mars

På söndag den 1 mars tas avgiften på 50 kronor för besök hos sjuksköterska och undersköterska på vårdcentralen bort i Region Skåne. Bakgrunden är att Vänsterpartiets förslag på att slopa avgiften vann gehör på regionfullmäktige när budgeten för 2015 antogs i december.

Avgiften för besök till sjuksköterska slopas 1 mars

Patientgruppen som berörs är bl.a. äldre som på regelbunden basis träffar sin sjuksköterska för uppföljningar, omläggningar och kontroller.

• Det är glädjande att vi fick igenom denna förändring. Avgifter slår alltid hårdast mot de som har minst. Det är ett steg i rätt riktning mot en avgiftsbefriad sjukvård, säger Sara Svensson (V) gruppledare Region Skåne.

• Denna avgift är en struntsumma för regionen, men en stor utgift för den enskilda. I Skåne lever 17 000 äldre kvinnor på en pension under EU:s fattigdomsgräns på 10 800 kronor i månaden. Idag gör regionen livet lite lättare för denna och andra grupper, avslutar Sara Svensson, (V) gruppledare Region Skåne.

Sara Svensson, gruppledare (V) Region Skåne 0709-13 44 10