Avgiftsfri mammografi för kvinnor 40-74 år

Den 1 juli blevmammografiscreening gratis. Sedan tidigare erbjuder samtliga landsting och regioner mammografiscreening till kvinnor mellan 40 och 74 år i syfte att upptäcka bröstcancer. Att undersökningen nu blir avgiftsfri är en av de välfärdsreformer som Vänsterpartiet fått igenom i budgetförhandlingarna med regeringen.

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor. Screening är en beprövad metod för att upptäcka den i tid. Varje år räddar mammografi många liv. Men två av tio kvinnor väljer bort undersökningen. Ofta är det kvinnor med låg utbildningsnivå, svag ekonomi eller kvinnor med utländsk härkomst som inte kommer på undersökningarna.

– Ingen ska behöva välja mellan att köpa mat till barnen och att genomgå en undersökning som kan rädda liv. När undersökningen nu blir avgiftsfri behöver ingen välja bort den för att de inte har råd. Därmed kan fler fall av bröstcancer upptäckas i tid, säger Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Ulla Andersson.

Hälsan är det område där den ekonomiska ojämlikheten märks tydligast. Bland kvinnor i åldern 35-64 år dödligheten mer än dubbelt så hög bland de med förgymnasial utbildning som bland de med eftergymnasial utbildning.

- Förebyggande arbete har visat sig centralt i att motverka ohälsa och Vänsterpartiet i Region Skåne välkomnar välfärdsreformen, säger Sara Svensson, gruppledare (V)

Kontakt:

Sara Svensson, gruppledare (V) 0709-134410