En trygg ambulansvård ska vara i offentlig regi

I Region Skånes budget för 2015 gick Vänsterpartiets yrkande om att återta ambulansverksamheten i egen regi igenom. Det beslutet innebär att ambulansverksamheten ska åter i offentlig regi och att en handlingsplan för att genomföra det beslutet ska tas under 2015. Det är bra.

Vänsterpartiet vill i motionsdebatten under dagens regionfullmäktige sätta fokus på det orimliga i att bedriva ambulansverksamhet privat.

-          Att regionfullmäktige redan tagit beslut om att återta ambulansverksamheten i egen regi är glädjande. Det är ett viktigt vänsterpartistiskt avtryck. Men att vänta i tre år är för länge. Skåningarna har rätt att känna trygghet när de är i behov av ambulans. Den tryggheten ger offentlig regi, säger Sara Svensson (V) gruppledare Region Skåne.

-          Det är orimligt att bedriva ambulansverksamhet i pri141124 motion ambulanssjukvården141124 motion ambulanssjukvården141124 motion ambulanssjukvården141124 motion ambulanssjukvårdenvat regi. Vi i Skåne har upplevt ambulansverksamhet som gått i konkurs. Dit vill vi inte igen, fortsätter Sara Svensson (V) gruppledare Region Skåne.

Sara Svensson, gruppledare (V) Region Skåne 0709-13 44 10

Mikael Persson, politisk sekreterare (V) 0706-38 06 59