Fira första maj med Vänsterpartiet i Skåne

Vänsterpartiet genomför demonstrationer och torgmöten på ett stort antal orter i Skåne och över hela landet.

Vänsterpartiets gruppledare i Region Skåne, Sara Svensson, ska prata i Helsingborg.

– 1 Maj är dagen då vi firar de segrar vi tillsammans har vunnit och blickar framåt mot nya. Högt på dagordningen står kampen för att få bort vinstintresset ur välfärden och sjukvården. Människors rätt till vård är inte till salu, säger Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

På följande platser genomför Vänsterpartiet arrangemang i Skåne:

Helsingborg
Demonstration från Stortorget till Folkets Hus, Södergatan 65. Samling kl 12 vid Fahlmans, demonstrationen avgår klockan 12.30.
Program i A-salen Folkets Hus från klockan 13.15 med trubaduren Matti Johansson, Sara Svensson (Vänsterpartiets gruppledare i Region Skåne), Ingrid Mattiasson Saarinen (ordförande i Vänsterpartiet Helsingborg), Karoline Sjösten (ordförande i Ung Vänster Helsingborg) samt gäster från de romernas, yezidiernas, palestiniernas och kurdernas föreningar. Paneldebatt med våra kommunalpolitiker, workshops, bokbord, kultur, barnaktiviteter. Vi bjuder på kaffe och frallor.

Hässleholm

Möte 15.00 i Hembygdsparken Tal av Magnus Åkerbom och Ružica Stanojević. Musik med Kiki Nilsenius och Kristianstads Feministiska kör.

Höganäs

Vänsterpartiet firar tillsammans med Socialdemokraterna, Kommunal och LO. Samling 14:30 på Tivolihuset, familjefest klockan 15:30. Tal av bland andra Emma Wennerholm, Vänsterpartiet.

Kristianstad

Vänsterpartiet Kristianstad firar 1:a maj på Gamlegården mellan 14-17.00. Temat för dagen är bostadsmarknad, arbetsmarknad, segregering och den växande rasismen. Vi kommer att blanda tal med musik och bland annat uppträder Kristianstads Feministiska kör. För barnen kommer det att finnas ansiktsmålning, ballonger, såpbubblor och möjlighet att rita. Tilltugg bland annat saft och bullar finns till försäljning. Välkomna till arbetarnas dag på Gamlegården.

Lund

Samling för demonstration på Stortorget klockan 13.30 med talare från Ung Vänster Lund, VSF och Vänsterpartiet Lund. Avmarsch kl 14. Återsamling på Stortorget. Huvudtalare: Vice partiledare Ulla Andersson.  Musik: Röda Kapellet. Grillhäng i Stadsparken efteråt. Ung Vänster anordnar feministiskt självförsvar klockan 16 i Stadshallen för alla som definierar sig som tjejer. Dagen avrundas med filmvisning på Kino klockan 19.

Malmö

Samling Möllevångstorget kl 11. På torget finns frukostkiosk, plakatverkstad och ansiktsmålning för barnen. Avmarsch till Slottsparken kl 12. Program i Slottsparken från kl 13 med barnaktiviteter, matservering, bokbord. Talare: Ulla Andersson, vice partiledare; Jeanette Stojic, metallare och kommunstyrelseledamot (V), Vilma Bolding, ordförande Ung Vänster Skåne. Musik med The Bandettes, Partiet, Ramy Essam, Harakat, Röda Kapellet.

Sjöbo

Samling för demonstration i Folkets Park klockan 15, avmarsch 15.30 till Nya Torg där det blir tal, musikunderhållning och fotbollsspel! Vi bjuder på korv. Samarrangemang mellan Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och LO.

Tomelilla

Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och LO manifesterar gemensamt. Kl 10.15 startar demonstrationen från Folkets Park med Tomelilla ungdomsorkester i täten.  Demonstrationståget går sedan till torget. Tal av Sara Anheden (s), Ida Bornlykke (s), Johannes Litzing (SSU) och Britta Berg från Vänsterpartiet Tomelilla.

Trelleborg

Möte på Olof Palmes plats vid Garvaregården kl 9.30. Tal av Busi Dimitriu och Mats Sjölin. Musik: Röda Kapellet.

Pål Brunnström (politisk sekreterare)

pal.brunnstrom@vansterpartiet.se

070-71 71 391

Sara Svensson (gruppledare i Region Skåne)