Gratis kollektivtrafik för pensionärer

På kollektivtrafiknämndens sammanträde diskuterades Vänsterpartiets motion om att införa avgiftsfri kollektivtrafik för pensionärer under lågtrafik. Vänsterpartiet har länge velat se bestående förändringar inom kollektivtrafiken och tidigare även drivit frågan om att Skåne ska bli en försöksregion för avgiftsfri kollektivtrafik för alla.

”Vi har ett långsiktigt mål om att införa avgiftsfri kollektivtrafik och motionen om att avgiftsbefria pensionärer är ett viktigt steg i detta. Inget av detta har tyvärr fått gehör hos varken rödgröna eller blågröna majoriteter” säger Ruzica Stanojevic, Vänsterpartiets representant i kollektivtrafiknämnden.

Det finns ett flertal kommuner där detta redan genomförts och resultaten har varit goda. Kommunerna har i de fallen själva stått för kostnaderna men Vänsterpartiet menar att kollektivtrafiken i grunden är regionens ansvar och därför vill vi att detta ska genomföras på regionens initiativ och komma alla Skånes pensionerade medborgare till godo.

”I motionssvaret pekas det enbart på kostnaderna och inte på de fördelar som finns. Forskning har visat att välmåendet hos äldre ökar i takt med delaktighet i samhällslivet. Minskat resande med färdtjänst kan vara ett sådant” fortsätter Ruzica Stanojevic.

Eventuella trängseleffekter uteblir eftersom förslaget bygger på att avgiftsbefrielsen skulle gälla 9-15 och 18-04 under vardagar samt samtliga helgdagar. En stor del av kollektivtrafiken kör då med tomma stolar. Förslaget skulle också kunna leda till en bättre spridning i resandet.

Ruzica Stanojevic, V- kollektivtrafiknämnden, 0708-264440

Sara Svensson, V- gruppledare, 0709-134410