Jonas Sjöstedt till Kristianstad 16 april

Jonas Sjöstedt, partiledare för Vänsterpartiet kommer att besöka Kristianstad imorgon 16/4. Hans besök inleds med ett möte med Kommunal för att ta del av deras synpunkter på arbetet med att avskaffa delade turer i äldreomsorgen samt påbörja försök med arbetstidförkortning med bibehållen lön. Dessutom kommer Jonas med goda nyheter, resultatet av Vänsterpartiets förhandling med regeringen om budgeten innebär en satsning på fler anställda inom äldreomsorgen redan 2015 och 2016. För Kristianstads del innebär det 45 heltidstjänster med en medellön på 25000 kr/mån.

– Det är en jämställdhetspolitisk viktig satsning som leder till förbättrad avlastning för de många anhöriga, oftast kvinnor, som idag tvingas ta ett större ansvar än de skulle vilja. Idag tvingas många kvinnor gå ner på deltid för att ta hand om äldre anhöriga när omsorgen inte räcker till. Men även majoriteten av de som arbetar inom äldreomsorgen är kvinnor. Satsningen kommer för dem att leda till en efterlängtad förbättring av arbetsmiljön, säger Jonas Sjöstedt.

Därefter bjuder Vänsterpartiet till ett kvällsmöte på Regionmuseet i Kristianstad kl.18-20 där allmänheten kan möta Jonas och höra honom tala om Vänsterpartiets politik.

För mer info kontakta:

Sofia Zouagui | Pressekreterare för Jonas Sjöstedt