Malmös Ana Süssner Rubin vald till ny ordförande för Vänsterpartiet Skåne

Lördagen 10/3 höll Vänsterpartiet sin distriktsårskonferens i Lund. Ana Süssner Rubin valdes till ny ordförande för Skånedistriktet.

Inom regionens ansvarsområden engagerar vårdpersonalens arbetsvillkor:

- Det påverkar både personalens liv och patienternas vårdmiljö. När det saknas resurser, arbetsmiljön är undermålig, lönerna för låga och återhämtningen uteblir går det ut över allas vår rätt till en bra välfärd, säger Ana.

Den trängda situationen inom den skånska sjukvården tror hon inte är en brist i effektivitet hos personalen eller en fråga om för höga kostnader.

- Jag tror egentligen att det är en myt att det är brist på undersköterskor och sjuksköterskor. Det stora problemet är att fler och fler inte orkar jobba under de dåliga villkor som erbjuds. Personalen behöver få kortare arbetstid med bibehållen lön - 30 timmars arbetsvecka är en bra start! Ett annat sätt att stimulera till att flera söker sig till vården är utbildning och vidareutbildning under arbetstid.

Ana ser det som uppenbart att Region Skåne borde använda sig av fördelningspolitik i mycket högre utsträckning och att de som har höga löner ska bidra mer genom skatten. Det är helt orimligt att våra skattepengar går till privata vårdjättar som gör vinst på välfärden - det är en direkt motsättning till att satsa på personalen villkor och patienternas rätt till en snabb och fullgod vård.

Inför årets valrörelse är hon förväntansfull och beslutsam:

- Jag ser verkligen fram emot att lyfta sex timmars arbetsdag. Det är en viktig frihetsreform som skär genom så många områden, alltifrån att ge möjlighet att tillbringa mer tid med barn och familj till att skapa förutsättningar för jämställdhet mellan kvinnor och män genom att de får bättre möjligheter att dela lika på hushållsarbetet. Det handlar om makten över vår vakna tid!

I framtiden tror hon på just dessa reformer som kan underlätta för de anställda samt åtgärder för hållbar utveckling för miljön.

- Om tio år har vi 30 timmars arbetsvecka för all personal inom regionen och kollektivtrafiken är utbyggd och fri för alla. Det är nödvändigt för klimatet att ställa om från bil till att resa tillsammans, avslutar hon.

För mer information, kontakta:

Ana Süssner Rubin: 073 - 533 48 66

Emma Eliasson Åström (presskontakt): 072 - 593 94 68