Patienterna betalar priset när Kryh skall spara

När Socialdemokraterna och Miljöpartiet fortsätter sina försök att spara bort de stora underskotten i Region Skåne är risken stor att svårt sjuka kommer att få betala priset.

Under dagens sammanträde i sjukvårdsnämnd Kryh redovisas ett antal åtgärder för att komma tillrätta med det ekonomiska underskottet. Förutom ett antal planer på tjänstepersonsnivå är det två tydliga politiska förslag som finns med och som skall återkomma för beslut under hösten. Det ena handlar om permanent stängning av de palliativa platserna i Trelleborg och det andra är ett förslag att stänga sjukhusbibliotek i sjukförvårdsförvaltning Kryh (Hässleholm, Kristianstad, Ystad).

Vänsterpartiet ställer sig kritiska till båda förslagen och menar att det inte är rimligt att på detta sätt försämra vården när alliansen och sd blockerar en nödvändig skattehöjning.

- Att lägga ner sjukhusbibliotek kommer i synnerhet drabba de patienter som ligger inne en längre tid och som använder biblioteket. Det behövs sysselsättning som kan leda tankarna bort från den egna sjukdomen och där har biblioteket varit ett andningshål som nu riskerar att försvinna, säger Sara Svensson, gruppledare (V) Region Skåne.

- Sjukhusbiblioteken och dess personal fungera ofta som en källa till kunskap om den egna eller någon närståendes sjukdom som nu riskerar att försvinna. En nedläggning kommer att leda till ökat otrygghet för patienter och närstående, säger Anita Peterson Vänsterpartiets representant i sjukvårdsnämnd Kryh.

- Vård i livets slutskede bör alltid ske så nära familj och vänner som möjligt, att då flytta alla platser från Trelleborg in till Malmö riskerar att isolera patienter från närstående och är en försämring vi inte kan stödja, avslutar Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Sara Svensson, gruppledare (V) 0709-13 44 10

Anita Petersson, Vänsterpartiets representant i sjukvårdsnämnd Kryh 070-588 19 49

Mikael Persson, politisk sekreterare 070-638 06 59