Personalen och patienterna betalar priset för att Skåne ska kunna ha en låg regionskatt

2015 har präglats av sparbeting och åtgärdsplaner. Detta tillsammans med det faktum att en skattehöjning har blockerats av allianspartierna och SD har spätt på resursbristen i sjukvården.

Åtgärderna som har gjorts för att täcka underskotten har i många fall motverkat sitt syfte, inte gett tillräckliga resurser och framförallt drabbat verksamheterna. Åtgärderna har också drabbat annan verksamhet. 600 miljoner har lagts till från innestående års budget och kollektivtrafikpriserna har höjts för tredje gången under mandatperioden. Underskottet drabbar alla verksamheter men det är personalen och patienterna som betalar det högsta priset genom sjukskrivningar och långa väntetider på vård.

De alarmerande höga sjukskrivningstalen på 22 dagar i snitt för kvinnliga medarbetare/år är en varningsklocka.

-          Region Skåne lägger väldigt lite resurser på sjukvård per invånare om man jämför med andra landsting. Detta duger inte. Underskotten växer på samma sätt som köerna. I kläm hamnar patienter på väntelistor och sjukvårdspersonal som tvingas arbeta under väldigt stressande förhållande, säger Sara Svensson, gruppledare (V) Region Skåne.

Vänsterpartiet har nationellt säkrat 10 miljarder till välfärden. Region Skånes del av dessa resurser räcker dock inte till de prognostiserade underskotten för 2016. Det som behövs är regionala satsningar i sjukvården med fokus på att öppna fler vårdplatser och se till att arbetsmiljön är god och hållbar. Vänsterpartiet menar att det behövs en regional skattehöjning.

-          Än en gång aviserar nu S och MP om reformstopp och besparingar. Reformstopp löser inte vårdplatsbristen i sjukvården. Dessa åtgärder gör det ännu svårare att minska sjukskrivningarna och ge en bättre vård till skåningarna, konstaterar Sara Svensson.

-          För att lösa situationen behövs mer resurser i form av en regional skattehöjning. Det är så vi kan ge alla skåningar god vård, och personalen en god arbetsmiljö. En av Sveriges lägsta regionala skattesatser räcker inte på långa vägar, avslutar Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Sara Svensson, gruppledare (V) 0709-134410

Busi Dimitriu, presskontakt (V) 0737-726396