Pressrelease för kriskommissionens sjukvårdsrapport

På torsdag presenterar ”Kriskommissionen för den skånska sjukvården” sin rapport om den skånska sjukvårdskrisen. Vänsterpartiet Skåne, som tog initiativ till kriskommissionens bildande, föreslår en rad åtgärder för att rädda vården ur det allvarliga läge som det idag befinner sig i: Utöka antalet vårdplatser, häv anställningsstoppet och inför ett moratorium över flyttkarusellen är några av förslagen som presenteras i rapporten.

– Kriskommissionen bildades för att vara en röst för patienter, anhöriga och personal som drabbas av krisen i vården. Vi lyfter nu fram några av de berättelser som har skickats in till oss. Människor hamnar i kläm när de borgerliga och Miljöpartiet skär bort vårdplatser och fattar avgörande beslut utan underlag eller konsekvensanalyser. Det säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets gruppledare i Region Skåne och kriskommissionens ordförande.

Antalet vårdplatser har minskat med ungefär 10 % sedan början av 2000-talet. År 2011 utredde Region Skåne vårdplatssituationen och kom fram till ett behov av minst 100 nya vårdplatser under fem år. Istället har man skurit bort cirka 140 platser på bara ett år. Olof Holmgren är kriskommissionens sekreterare och har sammanställt rapporten:

– Minskningen av antalet vårdplatser de senaste två åren är ofattbar. På 22 månader har man skurit bort lika många vårdplatser som under de senaste tio åren tillsammans. Då ska vi samtidigt komma ihåg att det redan innan fanns en stor brist på platser. Vetenskapliga studier visar att överbeläggningar och utlokaliseringar på grund av vårdplatsbrist hotar patientsäkerheten.

Vilmer Andersen, gruppledare (V) i Region Skåne samt ordförande i kriskommissionen och Olof Holmgren, rapportförfattare och kriskommissionens sekreterare kommer att presentera rapporten.

Tid: Torsdag den 14 mars klockan 11.00 - 12.00

Plats: ”Bokhörnan”, SUS Malmö, Jan Waldenströms gata 5