Regionen behöver satsningar för framtiden, inte reformpaus

Det står nu klart att Socialdemokraterna och Miljöpartiet tar ställning till att ha en reformpaus i Skåne. Förutom att det innebär svikna vallöften uteblir de nödvändiga och efterlängtade satsningar som så väl behövs inom den Skånska sjukvården.

-”Det region Skåne behöver är inte en reformpaus. Sjukvården behöver en politisk ledning som ser till att de resurser som behövs kommer på plats. Den onda spiral vi nu ser där sjukskrivningarna ökar, blir djupare och djupare om sjukvårdens arbetsmiljö inte blir bättre, säger Sara Svensson, gruppledare (V) Region Skåne.

-”För att komma till rätta med köer, stängda vårdplatser och för lite personal behöver regionen satsa. Efter 8 år av borgerligt femklöverstyre är behoven enorma. Det går inte att effektivisera när personal faktiskt redan går på knä av utmattning, fortsätter Sara Svensson

Om Region Skåne ska kunna lösa den nuvarande krisen i sjukvården måste det till ökade resurser. Genom att lita på opinionen och höja skatten ges möjlighet till fler vårdplatser och bättre arbetsmiljö för de anställda. Endast genom att satsa kan vi skapa utrymme för en bättre vård och en bättre personalpolitik som gör att folk äntligen kan söka sig tillbaka till Skåne som arbetsgivare.

Region Skåne måste ha en fungerande vård där både personal och patienter kan känna sig trygga. Vänsterpartiet är gärna med och driver på en sådan utveckling, men då krävs andra beslut än den reformpaus som nu är aktuell.

Sara Svensson, gruppledare Vänsterpartiet 0709-13 44 10

Busi Dimitriu, presskontakt 0737-726396