Sara Svensson vald till Vänsterpartiets gruppledare i Region Skåne

Idag höll Vänsterpartiet Skåne sin höstkonferens där man valde representanter inom Region Skåne. Till gruppledare valdes Sara Svensson, 30 år.

Sara Svensson är gymnasielärare och har de senaste åren arbetat som politisk sekreterare för Vänsterpartiet Malmö som under perioden har suttit med i det politiska styret. Sara har arbetat mycket med feministiska frågor och frågor som rör ekonomisk jämlikhet och antidiskriminering.

-      Det är hedrande att få förtroendet att leda Vänsterpartiets oppositionsarbete under de kommande fyra åren i Region Skåne. Vi har en stor uppgift framför oss som bl.a. handlar om att driva på för stora resursförstärkningar till sjukvården och personalen, säger Sara Svensson, nyvald gruppledare för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet gick fram i valet och ökade sin representation från 6 till 8 mandat. Vänsterpartiet kommer att vara ett aktivt oppositionsparti som är beredda att göra upp om en politik för solidaritet och jämlikhet, men som samtidigt inte kommer att tveka att kritisera borgerlig politik, vare sig det förs fram av blå-, gröna- eller socialdemokratiska företrädare.

-      Vänsterpartiet gick starkt framåt i valet. Det finns ett ökande stöd för en vänsterpolitik som omfördelar från rik till fattig och från män till kvinnor. Det finns ett stort stöd för en politik som återigen sätter människors behov av vård och kollektivtrafik runt om i Skåne framför ekonomiska intressen, fortsätter Sara Svensson (V).

-      Idag har vi valt ett starkt vänsterpartistiskt lag som kommer arbeta för en politik där solidariteten och människors behov står i främsta rummet, avslutar Sara Svensson (V) nyvald gruppledare.

Kontakt:

Sara Svensson, gruppledare, 070-913 44 10

Olof Holmgren, politisk sekreterare 073-581 96 52

Citat

- Det är hedrande att få förtroendet att leda Vänsterpartiets oppositionsarbete under de kommande fyra åren i Region Skåne.
Sara Svensson