Skatteparadisfri zon och sommarbemanning

Den avancerade skatteflykten samt personalsituationen inom vården under sommaren, är två av Region Skånes största utmaningar att hantera.

Vänsterpartiet menar att skattebetalarna måste kunna garanteras att deras skattemedel går till regionens verksamhet och inte till skatteparadis utomlands. Idag diskuterades Vänsterpartiets motion om att göra region Skåne till en skatteparadisfri zon på dagens regionfullmäktige. Motionen ansågs besvarad

• Det är oanständigt att vi idag låter privata företag slussa iväg skattepengar till skatteparadis och att vi upphandlar av företag som inte t ex respekterar kollektivavtal. Det är viktigt att regionen går före i sina upphandlingar och ser till att rättigheterna gäller, säger Sara Svensson, gruppledare (V).

Vi vill ha ett samhälle fritt från vinstintressen där pengarna som flyttas till skatteparadis istället används i regionens verksamheter. Med de pengarna skulle vården istället kunna öka tillgängligheten till viktiga behandlingar.

• Det skulle behövas ett internationellt regelverk för att komma till rätta med skatteflykten men i väntan på att ett sådant är det viktigt att regionen visar vilja och går före, säger Vilmer Andersen, ledamot i Regionala utvecklingsnämnden (V)

Samtidigt som skattemedel rinner iväg till skatteparadis rinner även pengar iväg till inhyrd personal, i synnerhet under sommaren. Perioden juni till augusti har inhyrd personal kostat drygt 98 miljoner kr.

• Med dålig arbetsmiljö, osäkra anställningsformer och låga löner har region Skåne tappat personal och kompetens. Därför ser vi hur kostnaderna rusar när det behövs hyras in personal när vår egen inte räcker för att täcka behoven, säger Agneta Lenander - Beredningen för psykiatri, primärvård och tandvård (V)

• De hundratals miljoner kronor som regionen lägger för att lösa sommarbemanningen skulle till exempel räcka till att öka grundbemanningen i vården. Det är en smartare lösning som ger en bättre arbetsmiljö för regionens anställda. Det är billigare att göra rätt från början, säger Sara Svensson - gruppledare (V) Region Skåne.

Kontaktuppgifter:

Sara Svensson, gruppledare (V) 0709-134410

Vilmer Andersen, Regionala utvecklingsnämnden, (V) 0705-852224

Agneta Lenander, Beredningen för psykiatri, primärvård och tandvård (V) 0722-049575