(V): De folkvalda är ansvariga.

I gårdagens ”Sydnytt” på SVT kunde vi se moderaten Pia Kinhult, ordförande i Regionstyrelsen vända på klacken och lämna en intervju. Innan hon gick han hon hävda att det var sjukhuschefen för SUS Jan Eriksson som skulle hållas som ansvarig för krisen i sjukvården och att hon hade fullständigt förtroende för honom. Eriksson tillträdde som sjukhuschef i somras, trots fackliga protester och har som huvuduppgift att skära ner ytterligare i den redan sargade sjukvården.

– Det är oerhört arrogant av Kinhult att inte svara på journalisters frågor. Hon är ytterst ansvarig, eftersom det är hennes majoritet som har klubbat budgeten. Vi har demokrati i Sverige, det är de folkvalda som är ansvariga för nedskärningarna. Även om man nu har hittat en person som är villig att gå majoritetens ärenden och fortsätta med nedskärningarna i sjukvården innebär inte det att man har ansvarsfrihet. Kommenterar Vilmer Andersen, Vänsterpartiets representant i Regionstyrelsen.

– Vi ser nu att sjukvården går 700 miljoner back, vilket är de siffror vi i oppositionen hela tiden har hävdat. Kinhult måste kunna argumentera för sin sak och inte lämna journalisten och tv-tittarna svarslösa. Avslutar Andersen.

Vänsterpartiet driver frågan om sjukvårdskrisen hårt i regionen. Bland annat har man tagit initiativ till en kriskommission. Kommissionen har nyligen släppt en rapport om läget i sjukvården i vilken man föreslår en rad åtgärder för att rädda vården ur det allvarliga läge som det idag befinner sig i.