(V): Femklövern straffar kollektivtrafikresenärer

Långsamt börjar nu den borgerliga majoritetens budget för valåret 2014 sippra ut. Dagens nyhet är den så kallade kollektivtrafiksatsningen, som främst består av en avgiftshöjning.

Skattehöjningen på trettio öre som presenterades i tisdags, innebär femtio kronor för någon som tjänar 25 000 i månaden. Lika mycket som pendlarkortet nu väntas stiga i pris. Vänsterpartiet menar att det hade varit mycket mer rättvist att höja skatten mer för alla än att ta ut avgifter för vissa.

– För någon med pendlarkort innebär prisökningen femtio kronor i månaden. Lika mycket som skattehöjningen, men den här summan drabbar ju bara pendlare. Skatt är ett solidariskt sätt att finansiera vår gemensamma service, medan avgifterna slår snett. I detta fall mot personer som reser miljövänligt. Säger Vilmer Andersen, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne.

– En person som åker bil till jobbet får alltså hälften så stor höjning som en kollektivtrafikpendlare. Det här är priset Miljöpartiet får betala för att sitta med borgerliga partier i majoritet. Istället för en tillräcklig skattehöjning som kan rädda sjukvården och utveckla kollektivtrafiken blir det nu varken hackat eller malet.

Vänsterpartiet har en annan syn på vad en satsning på kollektivtrafiken innebär:

– Vi vill satsa på att bygga ut trafiken, samtidigt som vi vill göra den tillgänglig för alla med sänkta taxor. På sikt vill vi ha en avgiftsfri kollektivtrafik. Vi har lagt motioner och förslag till sådana satsningar, men majoriteten har inte lyssnat. Avslutar Andersen.