V: Höjda avgifter slår sönder samhället

Femklövern i regionens hälso- och sjukvårdsnämnd fattade idag beslutet om att föreslå höjda avgifter inom sjukvården till Regionfullmäktige. Trots att avgifter har visat sig slå snett och skapa orättvisor i samhället. Ett besök på sjukhusens akutmottagningar föreslås kosta 450 kronor från första januari 2014. Vänsterpartiets representant i nämnden, Saima Jönsson-Fahoum tror att så höga avgifter innebär att människor med knappa resurser kommer att låta bli att uppsöka vården, även när de verkligen har behov av det.

– Höjda avgifter slår sönder samhället. För de med god ekonomi betyder det ingenting, men det finns många som helt enkelt inte känner att de har råd. Femklövern tar ytterligare ett steg bort från idén med vård på lika villkor.

Det är inte bara avgifterna för akutbesök som ska höjas från årsskiftet. Bland annat ska det införas en helt ny avgift för besök hos sjuksköterskor och undersköterskor på Vårdcentralerna. Anledningen sägs vara att man från politiskt håll vill visa hur viktiga dessa människor är.

– Men höj deras löner i så fall! Utbrister Jönsson-Fahoum.

Hon menar att administrationen av den nya avgiften som är satt till femtio kronor, kommer att kosta mer än den smakar. De flesta av dessa besök handlar om frikortspatienter som ska lägga om besår eller ska kontrollera sitt blodtryck eller liknande.

– Jag kan verkligen inte se logiken i den nya avgiften. Skall gamla människor som måste få sina sår omlagda då köa framför en reception när de i stället kallas direkt in till sköterskorna från väntrummet.

Ytterligare en ny avgift är tuberkulosvaccinet.

– Tuberkulos blir mer och mer resistent. Det är väldigt viktigt att alla som är i behov vaccineras mot detta. Och då måste det vara avgiftsfritt. Avslutar Jönsson Fahoum.

Regionfullmäktige förväntas anta det föreslagna beslutet till nya avgifter i november.

Saima Jönsson Fahoum, ledamot i Hälso- och sjukvårdsnämnden