(V) kräver: Rädda den skånska sjukvården!

Efter sommarens allvarliga kris med underbemanning och platsbrist inom förlossningsvården kommer nu signaler om att stora delar av sjukvården drabbas av liknande neddragningar. Vissa avdelningar inom cancersjukvården kommer inte att öppnas efter sommaren, barnoperation saknar undersköterskor och barnakuten har halverad sjuksköterskestyrka. Kirurgavdelningarna och onkologen saknar personal. Flyttplanerna fortsätter, personalen är slutkörd beroende på både dålig arbetsmiljö och orimlig arbetsbelastning. Detta är bara ett axplock – listan kan göras mycket längre.

– Vi ser nu konsekvenserna av att medarbetarnas situation och patientsäkerheten har negligerats under år av blint anställningsstopp och brist på ekonomiska resurser. Så kan det inte fortsätta! Nu måste den styrande femklövern ta sitt ansvar och sluta med den förödande nedmonteringen av den skånska sjukvården, säger Vänsterpartiets gruppledare Vilmer Andersen.

– Sjukvården behöver en ekonomisk förstärkning på minst 1,5 miljarder för att säkra fler vårdplatser och anställa mer personal så att vi kan trygga patientsäkerhet, fortsätter Andersen.

– Jag vet att arbetet med budgeten för 2014 är inne i ett skarpt läge. Nu är det dags för alla de partierna som inser behovet av högre anslag till sjukvården att sätta ner foten. Det är alldeles för långt tid att vänta till en ny majoritet kommer på plats efter valet nästa år.

– Om skattesänkarfundamentalisterna inom Moderaterna och Centerpartiet fortsätter med att sätta krokben för en ökad satsning på sjukvården får de ställas åt sidan avslutar Vilmer Andersen.