(V) om den senaste omorganiseringen: Demokratin är satt ur spel!

Det har idag kommit till Vänsterpartiets kännedom att det finns långtgående planer om en ny omorganisering i sjukvården. Den här gången rör det sig om anestesi- och intensivvårdsklinikerna i Lund och Malmö. Klinikerna, som idag arbetar sida vid sida på båda sjukhusen ska delas upp, en omfattande ommöblering i den redan skakade skånska sjukvården.

– Sjukhusledningen utlöser ännu en lavin i den vårdpolitiska katastrof som sammanslagningen har inneburit. Utbrister Vilmer Andersen, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne och fortsätter:

– Ännu en gång har man satt demokratin ur spel, inga politiska beslut är fattade, sjukhusledningen har agerat utan vare sig politikers eller personals medverkan. Så här får förändringar av den här tyngden inte gå till. Det har Vänsterpartiet sagt många gånger nu. Sjukhusledningen åker bildligt talat off-pist!

Saima Jönsson Fahoum, Vänsterpartiets representant i Hälso- och sjukvårdsnämnden är lika upprörd:

– Den samlade professionen är enig: det här kommer att innebära att patienter kommer i kläm. Gränsen mellan de två klinikerna är flytande, de är oerhört förknippade med varandra. Man har försökt på andra håll i landet, men gått tillbaka till en gemensam verksamhet.

– Förslaget innebär en kostnadsökning och en smalare kompetens hos de anställda. Jag är rädd att personalen kommer att fly. En hel yrkeskår tycker det är fel, men sjukhusledningen tar ändå beslutet. Redovisa fördelarna och konsekvensbeskrivningarna! Avslutar Saima Jönsson Fahoum.

Saima Jönsson Fahoum, ledamot i Hälso- och sjukvårdsnämnden