(V) om krisen inom förlossningsvården: – Det krävs en politisk lösning.

Vänsterpartiet är djupt oroliga för den uppmärksammade krisen på förlossningsavdelningarna runt om i skåne. Vilmer Andersen, gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne kommenterar läget såhär:

– Det är inte rimligt att kvinnor som ska föda skickas runt till olika sjukhus i Skåne, Halland och Köpenhamn när SUS i Malmö/Lund inte kan ta emot dem eftersom det inte finns plats.

– Förlossningsvården är klart underbemannad på grund av anställningsstoppet och för lite anslag. Sjukhusledningen vet hur många som kommer att föda. Trots det får man inte ihop verksamheten och kapaciteten räcker inte till. Jag är djupt oroad över arbetsförhållandena för de anställda och tryggheten för de kvinnor som ska föda.

– Den borgerliga majoriteten har skapat problemet, därför krävs en politisk lösning. Nu är det bråttom Pia Kinhult. Vänsterpartiet kräver omedelbart ytterligare anslag till förlossningsvården, dock inte på bekostnad av annan kärnverksamhet. Avslutar Andersen.