(V): Sammanhållningen i kollektivtrafiken är hotad.

Sammanhållningen i kollektivtrafiken är hotad. Det anser Vänsterpartiets gruppledare i Region Skåne Vilmer Andersen, efter att fullmäktige idag fattade beslut om den nya trafikförsörjningsplanen.

– Miljöpartiet och de borgerliga partierna ser uppenbarligen inte hotet från de privata busslinjerna. De kommer ju givetvis ta andelar från Skånetrafiken. När man börjar köra kommersiellt på linjer som är ekonomiskt hållbara utan att behöva ta ansvar för mindre lönsamma linjer, så kommer hela Skånetrafiken att dräneras.

I trafikförsörjningsprogrammet slås fast att regionens busshållplatser avgiftsfritt ska lånas ut till privata aktörer.

– Det fria tillträdet till hela vår gemensamma infrastruktur med hållplatser i utmärkta lägen, biljettsystem och så vidare strider troligen mot lagen, eftersom de privata aktörerna inte får subventioneras av den offentliga regionala trafikmyndigheten.

Vänsterpartiet tycker också att projektet med att få alla kommuner att överlåta färdtjänsten till Skånetrafiken bör läggas ner. Flera kommuner bör istället följa Vellinges exempel och återgå till en egen kommunal färdtjänst liksom ett tiotal andra kommuner i Skåne.

– Fördelarna med det är att den kommunalt driva färdtjänsten bygger på att alla aktörerna finns i närområdet och därför känner till de lokala förutsättningarna bättre än det system som Skånetrafiken har i dag.