(V): Tyvärr räcker inte trettio öre för att rädda sjukvården.

Den borgerliga majoriteten har nu förhandlat klart och kommit fram till en kompromiss som innebär en skattehöjning på 30 öre i regionen nästa år.

– Det är uppenbart att man försöker rädda sitt eget skinn. Förmodligen kommer man att lägga de cirka 700 miljonerna på några få symboliska satsningar, medan den övriga sjukvården får fortsätta med nuvarande situation. Detta kommer inte på långa vägar räcka. Säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets gruppledare i Regionfullmäktige.

– Man har misskött sitt uppdrag i så många år, men nu närmar sig valet. Vänsterpartiet har under många år krävt skattehöjning för att Region Skåne ska klara av sitt uppdrag till medborgarna. Tyvärr har det gått så långt att trettio öre inte räcker till att rädda krisen inom sjukvården. Anställningsstoppet ligger kvar, och både flyttkarusellen och toppstyrningen ska fortsätta. Behovet för mer resurser till sjukvården och ett ledarskap som lyssnar på personalen kvarstår.

Vänsterpartiet återkommer med sitt budgetförslag i september. Beslut kommer att fattas på regionfullmäktiges sammanträde den 30/10-1/11.