(V) vill ha avgiftsfri sjukvård för barn

Vänsterpartiet vill ha avgiftsfri vård för barn och ungdomar. Därför lämnar man nu in en motion till Regionfullmäktige med syfte att hälso- och sjukvård för barn och ungdomar upp till 19 år ska vara avgiftsfri.

Vänsterpartiet anser att det ska vara så låga trösklar som möjligt in i vården för barn och ungdomar. Dagens avgifter för barn mellan 12 och 19 år riskerar att stänga ute många barn och unga från läkarbesök, besök som hade kunnat leda till tidig upptäckt och behandling. Det strider mot Vänsterpartiets värderingar. Barnens tillgång till hälso- och sjukvård får inte påverkas av föräldrarnas ekonomi. Avgiftsfri barnsjukvård är därför viktigt både ur ett jämlikhetsperspektiv och ur ett folkhälsoperspektiv.

Bland de barn som lever under knappa ekonomiska förhållanden finns också en stor överrepresentation av barn med ensamstående föräldrar och barn med utlandsfödda föräldrar. Ett återinförande av avgiftsfri vård för alla barn skulle därmed också vara ett medel för att något minska de klyftor som finns mellan barn med olika bakgrund.

– Med ökade klyftor mellan fattiga och rika, och en barnfattigdom där utvecklingen de senaste åren börjat gå på fel håll är gratis sjukvård för barn och ungdomar ett viktigt beslut. Säger Vilmer Andersen, Vänsterpartiets gruppledare i Region Skåne.

Vilmer Andersen, gruppledare Vänsterpartiet Region Skåne

tfn 0705 85 22 24