(V) vill införa enhetstaxa i kollektivtrafiken

Vänsterpartiet vill utreda förutsättningarna för en enhetstaxa i Skåne och lämnar därför in en motion om detta till Regionfullmäktige. Med ett billigt månadskort ska man kunna pendla till alla delar av vår region och med en billig enkelbiljett ska man alltid ekonomiskt tjäna på att resa med kollektivtrafiken jämfört med privata bilresor.

Enhetstaxa betyder att man genom en sammanslagning av zoner gör det lika billigt att åka från A till C som från A till B. Man kan enkelt och billigt resa till jobb, fritidsintressen, eller natur- och kulturupplevelser i hela Skåne.

– En sådan taxa har flera fördelar, inte minst ur ett rättviseperspektiv. Man kan bo och arbeta på olika ställen i regionen utan att det påverkar ekonomin. Man kan även ta del av det rika kultur- och naturutbud som vår region erbjuder. Skånetrafiken kommer med enhetstaxan, att korta skåningarnas mentala avstånd och bidra till en rundare region, vilket skapar en bättre balans mellan Skånes olika geografiska delar. Säger Vilmer Andersen, gruppledare för Vänsterpartiet, Region Skåne.

– Vi är övertygade om att effekten av denna motion kommer att bli ett ökat resande med kollektivtrafiken på bekostnad av ett minskat resande med privatbilar, kanske framförallt i de delar av Skåne som idag har en hög bilpendling. Avslutar Vilmer Andersen.