Vänsterpartiet: patientsäkerheten är i fara

Regionstyrelsen i Skåne har idag årets sista sammanträde. I ett av ärendena klubbas ett yttrande till Socialstyrelsen som har skickat ett brev till Region Skåne i vilket man frågar sig hur regionen kan säkerställa patientsäkerheten med den nya budget som beslutades i november

Vänsterpartiets Vilmer Andersen pekar på tydliga brister som framkommer i handlingarna. I ärendet framgår bland annat att hälften av de konkreta mål man hade för 2011 ännu inte är uppfyllda. Brister som enligt Andersen gör det omöjligt för de anställda att utlova den kvalitet som Socialstyrelsen efterfrågar.

– Personalen och ledningen på sjukhusen gör vad de kan, men de har inte budget så att de klarar sig. Det enda de får höra är att de ska effektivisera hela tiden.

Andersen menar att de ständiga nedskärningarna nu har blivit kostnadsdrivande.

– Det är kontraproduktivt att betala böter för sängbrist och att hela tiden förlora viktig kompetens. Resurserna och kraften måste läggas på att få verksamheten att fungera istället. Majoritetens rop på effektivisering har blivit ett mantra som saknar verklighetsförankring.

Andersen påpekar också att handlingarna till ärendet kom så sent som några timmar innan mötet, vilket har gjort det mycket svårt att sätta sig in i ärendet ordentligt.