Vänsterpartiet: vi vill inte trixa med siffrorna

Vänsterpartiet har i sitt budgetförslag riktat in sig på att vända situationen i den skånska sjukvården och ser inga andra utvägar än att tillföra mer pengar genom en skattehöjning. En höjning på 75 öre innebär ett tillskott på drygt en och en halv miljard kronor per år. Vänsterpartiets gruppledare i regionen kommenterar:

– När man solidariskt finansierar våra viktigaste samhällsinstanser vinner vi alla. För en normalinkomsttagare innebär detta ungefär en hundring i månaden.

I kontrast till detta står den borgerliga budgeten som efter en noggrannare uträkning visar sig innehålla nedskärningar på 897 miljoner. Detta drabbar Region Skånes samtliga ansvarsområden, men allra tyngst slår det mot sjukvården. Ett exempel är att man ger ett tillskott till vårdcentralerna på 269000 per enhet, men samtidigt ett avkastningskrav på 431000 per enhet från de offentligt drivna.

– Den borgerliga majoriteten ger med den ena handen och tar med den andra. Det som ser ut som en förstärkning blir istället en nedskärning på 162000 per offentligt driven vårdcentral. Vi vill inte trixa med siffrorna. Säger Saima Jönsson Fahoum, regionfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet.

Även kollektivtrafiken får en förstärkning på 125 miljoner i Vänsterpartiets budget jämfört med majoritetens förslag. Framförallt handlar det även på det området om att häva de försämringar som majoriteten nu driver igenom.

– Att försämra kollektivtrafiken i ett läge där rapporterna om klimatläget i världen duggar tätt är ansvarslöst. När Miljöpartiet gör det är det oförsvarbart. Förra året var det kraftiga prishöjningar, det här året ger man sig på turtäthet och tryggheten för de anställda.

Avslutar Vilmer Andersen.

Saima Jönsson Fahoum, ledamot i Hälso- och sjukvårdsnämnden