Vänsterpartiet i Region Skåne skänker sina arvoden till Läkare utan gränsers arbete i Medelhavet

Vänsterpartiets grupp i Region Skåne ger sina mötesarvoden från september månads sammanträde i Regionfullmäktige till Läkare utan gränsers arbete i Medelhavet.

• Rätten att söka asyl är en mänsklig grundläggande rättighet. Dublinförordningen och transportörsansvaret måste slopas så att människor kan använda sin rätt att söka asyl. Vi hoppas att fler ledamöter i regionfullmäktige kan ställa upp på dessa krav och därför också skänka sina arvoden till Läkare utan gränsers viktiga arbete i Medelhavet, avslutar Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

• Flyktingkrisen är en politisk kris som får omänskliga konsekvenser för människor som vill söka asyl. Solidariteten är stark idag, det ser vi runt om i landet, nu ser vi fram emot politisk handling också både för att förbättra mottagandet i Sverige och för att ge människor en faktisk möjlighet att söka asyl, säger Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Vänsterpartiets grupp kommer i och med detta skänka drygt 8 000 kr till Läkare utan Gränser. Om resterande fullmäktigeledamöter gör det samma skulle cirka 150 000 kr kunna samlas in.

Kontaktuppgifter: Sara Svensson, Gruppledare (V) 0709-134410