Vänsterpartiet kräver avgiftsfria cellprov och mammografiundersökningar för alla Skånes kvinnor

Med anledning av internationella kvinnodagen på söndag, den 8 mars, lägger idag Vänsterpartiet i Region Skåne en motion om att avgiftsbefria cellprovskontrollerna och mammografiundersökningarna i Skåne.

Tillgången till sjukvård är en fråga om klass och ekonomi. Generellt går en god ekonomi hand i hand med en god hälsa och tvärtom. En stor grupp kvinnor – ofta lågavlönade, föräldralediga, arbetslösa eller sjukskrivna har sämre ekonomiska förutsättningar att göra hälsoundersökningar om de kostar pengar.

Screeningprogrammen för mammografi och gynekologiska cellprov är framgångsrika och upptäcker förändringar tidigt och minskar dödlighet och insjuknande för de kvinnor som deltar. Därför är det för Vänsterpartiet en basal rättvisefråga att plånbokens storlek inte ska få avgöra möjligheten att delta. Trösklarna till dessa undersökningar ska vara så låga som möjligt.

• En jämställd hälsa och sjukvård kräver att ekonomin inte sätter käppar i hjulet för vissa kvinnor. Rätten att upptäcka cellförändringar i tid är grundläggande, lika grundläggande är det att undersökningarna ska vara avgiftsfria, konstaterar Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

• När avgifterna har tagits bort för enskilda åldersgrupper så ser vi tydligt att fler går och undersöker sig. Detta är en självklar fråga. Alla ska ha samma möjlighet att undersöka sig, säger Sara Svensson, gruppledare (V) Region Skåne.

För mer information:

Sara Svensson, gruppledare i Region Skåne 0709-13 44 10