Vänsterpartiet välkomnar en genomlysning av psykiatrin

Även Hälso- och sjukvårdsnämnden har nu ställt sig bakom förslaget om en genomlysning av psykiatrin. Vänsterpartiet är positivt till denna utredning men ställer sig frågande till varför det dröjt så pass lång tid. Signalerna om problem inom psykiatrin har hörts under många år. Den tidigare borgerliga femklövern valde att strunta i varningarna från både patienter, brukarorganisationer och personal.

-      För alla oss som varit ute i verksamheten har det varit tydligt att vi inte kan fortsätta såhär. Protestlistor och demonstrationer har avlöst varandra de senaste åren, både personal och patienter har vittnat om en orimlig situation. Det är nu viktigt att denna genomlysning inte bara blir ord på ett papper utan resulterar i ett antal konkreta förslag, säger Saima Jönsson Fahoum, ersättare (V) Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Vänsterpartiet menar även att det, efter många års nedskärningar, är dags att erkänna att psykiatrin är underfinansierad och har lidit av att väldigt många vårdplatser har stängts. Delar av de problem som finns beror på en dåligt fungerande organisation men ytterligare omorganiseringar löser inget om personalen inte får resurser nog att göra sitt arbete.

Vänsterpartiet ställer sig frågande till att det dröjt 8 månader sedan en mycket kritisk rapport om arbetsmiljön blev klar tills att den nu kommer upp till ansvariga politiker.

-      Inte förrän media och vi själva började fråga efter arbetsmiljörapporten kom den fram till politisk behandling. Det finns något oroväckande i en organisation som inte själv inser att denna typ av signaler måste hanteras omedelbart utan först lyfter fram informationen när det kommer kritiska artiklar i tidningen, avslutar Sara Svensson (V) Region Skåne.

Sara Svensson, Gruppledare (V) 0709-134410

Saima Jönsson, Ersättare HSN (V) 070-222 54 32