Vänsterpartiet vill ändra på Skåne:Stockholm-dagarna

För femte året i rad genomfördes den 13 november årets upplaga av Skåne:Stockholm, en träff med riksdagsledamöter från Skåne samt ett mingelarrangemang på kulturhuset i Stockholm med omkring 350 anmälda personer. Kalaset fick förra året en slutnota på runt tvåmiljoner kronor, direkt ur skattekollektivets fickor. Vänsterpartiet i Region Skåne har idag lämnat in en motion om arrangemanget. I motionen föreslås att projektet nu ska utvärderas och det dyra minglet helt slopas. Vänsterpartiets gruppledare i Region Skåne, Vilmer Andersen kommenterar:

– Form och innehåll för det årliga evenemanget där Skåne visar upp sig i Stockholm måste revideras. Mingeldelen ger för lite resultat och bör tas bort. Dessutom behöver vi inte anlita dyra konsulter för att göra ett bra arrangemang riktat till rätt målgrupp. Det här är slöseri med skattebetalarnas pengar.

Vänsterpartiet menar att skånes utvecklingsbehov och det regionala självstyrets förslag måste få ett mycket större gehör i Stockholm än den majoriteten har lyckats med de senaste fem åren.

– Skånes synpunkter och önskemål när det gäller statsmakternas medverkan i exempelvis satsningar på infrastruktur, resurser till hälso- och sjukvård, miljö och klimat, arbetet med gränshinderfrågorna och så vidare, måste vara mera målinriktade. Min bedömning är att träffen med de skånska riksdagsledamöterna istället borde ske oftare och ge utrymme för mera djupgående överläggningar. Avslutar Vilmer Andersen