Vänsterpartiet vill göra det lättare att åka kollektivtrafik med cykel och barnvagn

På dagens Regionfullmäktige togs två motioner från Vänsterpartiet upp till beslut, en om avgiftsfritt resande med barnvagn och en om avgiftsfritt medhavande av cykel. Den borgerliga alliansen och Miljöpartiet valde att avslå båda motionerna.

Vänsterpartiet ville med motionen om avgiftsfritt resande med barnvagn göra det möjligt att slippa en del av den stressen som uppkommer i bussresor med barnvagn, helt enkelt genom att göra dessa resor avgiftsfria. I Stockholm finns redan ett sådant system, vilket enligt Vänsterpartiet fungerar bra och borde kunna tas efter av Skånetrafiken.

Vänsterpartiets gruppledare Vilmer Andersen kommenterar:

– Att resa med barn i kollektivtrafiken i Skåne är idag onödigt krångligt, inte minst när det gäller resor med buss.

Argumenten för att avslå motionerna var bland annat att det skulle innebära ett ökat resande med barnvagnar och cyklar, vilket också var motionernas ambition. Vänsterpartiet ville med motionerna göra det lättare för två grupper som ofta har det svårt i kollektivtrafiken.

Vilmer Andersen fortsätter:

– Vänsterpartiet menar att det ska vara lätt att göra rätt. Resandet ”från dörr till dörr” med kollektivtrafiken måste bli bättre för att kunna konkurrera med bilresorna. Genom att låta resenärerna avgiftsfritt ta med sig cykel på tåget kan Skånetrafiken locka nya resenärer.

Vilmer Andersen, gruppledare Vänsterpartiet Region Skåne

tfn 0705 85 22 24