Vänsterpartiet vill ta krafttag i SUS frågan

Det blev en lång debatt när Moderaternas Carl-Johan Sonesson skulle svara på Vänsterpartiets Vilmer Andersens interpellation angående läget på akutmottagningen på SUS Malmö. Vänsterpartiets frågor gällde vilka åtgärder den borgerliga alliansen skulle ta för att korta väntetiderna, förbättra patientsäkerheten och skapa rimliga arbetsvillkor för personalen på akutavdelning på SUS Malmö.

– Akutmottagningarna är i kris. Regionen måste ta sitt ansvar och ta krafttag när det gäller de brister vi idag ser. Vänsterpartiet ser ingen annan utväg än att öka sjukvårdens anslag, vilket i sin tur innebär att vi måste höja skatten. Vi måste också förbättra den fackliga samverkan som idag fungerar dåligt.

Menar Vänsterpartiets gruppledare Vilmer Andersen

De borgerliga politikerna vill utbilda medborgarna så att de inte uppsöker akuten istället för vårdcentralen. Vänsterpartiet menar att de offentliga jourläkarcentralerna måste samorganiseras bättre så att människor går dit istället för till akuten.

– Privata vårdenheter väljer att inte ha öppet på kvällar och helger, eftersom det inte lönar sig, detta leder till att fler och fler söker sig till akuten. Skånes offentliga jourläkarcentraler som ska avlasta akuten måste bli bättre och ha en mer samlad verksamhet som sträcker sig över hela regionen.

Avslutar Vilmer Andersen.