Vänsterpartiets budget innebär nya satsningar

Vänsterpartiets förslag till budget innehåller inte de stora sparbeting på sjukhusen som majoritetens vill genomföra. Totalt kräver majoriteten att sjukhusen skall spara cirka 745 miljoner under nästa år. Vänsterpartiet föreslår i sitt förslag till budget istället en skattehöjning på sjuttio öre.

Vilmer Andersen, Vänsterpartiets gruppledare i Region Skåne kommenterar:

– Situationen inom vården, inte minst på akuten är förfärlig. Människor får inte den vård man har rätt till. De fackliga organisationerna har gång på gång förklarat att man inte klarar av situationen och nu ska ytterligare besparingar genomföras. Vi vill garantera en fungerande hälso- och sjukvård i re­gionen. I vårt förslag finns istället satsningar och förstärkningar. De effektiviseringar som majoriteten pratar om har länge visat sig vara trubbiga och inte leda till förväntade effekter. Skattehöjningen innebär att vi kan fylla igen de luckorna som finns och öka kvaliteten och tillgängligheten i vården.

Vilmer Andersen fortsätter:

– Vårt budgetförslag innehåller självklart inte heller de avkastningskrav som den borgerliga majoriteten nu ställer på primärvården. Vänsterpartiet vill se ökad kvalitet och tillgän­glighet i de offentligt drivna verksamheterna, vi vill inte se några avkastningskrav på skattefinansierade verksamheter.

Kollektivtrafiken är en annan fråga som står i fokus i Vänsterpartiets budgetförslag. Som alternativ till majoritetens förslag om taxehöjning på sju procent föreslår Vänsterpartiet istället en sänkning. Vilmer Andersen kommenterar:

– Vi vill se en sänkning av den nuvarande kollektivtrafiktaxan med tio procent på alla resor för att locka ännu mer resenärer till kollektivtrafiken och gynna de människor som idag redan reser kollektivt. För pensionärer och studenter sänker vi dessutom priset med ytterligare tjugo procent.

Bilaga: Hela Vänsterpartiets budgetförslag för Region Skåne 2012.