Ytterligare besparingar lägger bördan på personal och patienter

2016 är ytterligare ett år som kommer att präglas av Socialdemokraternas och Miljöpartiets försök att spara bort Region Skånes stora ekonomiska underskott. På dagens sammanträde med regionstyrelsen godkändes ytterligare ekonomiska åtgärder.

Det ekonomiska läget är svårt. Den antagna budgeten för innevarande år saknar den skattehöjning som den skånska sjukvården och kollektivtrafiken så väl hade behövt, en skattehöjning som medvetet blockerades av de borgerliga partierna och SD i ohelig allians. Sjukvården i Skåne är väldigt billig per invånare om vi jämför med övriga landet. Och resurserna räcker inte.

Nu ser vi istället kontraproduktiva beslut drivas igenom som kommer att slå hårt ute i verksamheterna. Det är beslut som med all sannolikhet kommer att göra det väldigt svårt att vända sjukskrivningstrenden eller minska bemanningsföretagens frammarsch i den skånska sjukvården.

Underskottet drabbar alla verksamheter men det är personalen och patienterna som betalar det högsta priset genom sjukskrivningar och långa väntetider på vård. De alarmerande höga sjukskrivningstalen på 22 dagar i snitt för kvinnliga medarbetare/år är en varningsklocka.

• Än en gång aviserar nu S och MP om reformstopp och besparingar. Reformstopp löser inte vårdplatsbristen och är kontraproduktiva då beslut som i nuläget kostar pengar men som sparar resurser sikt kommer att stoppas. Dessa åtgärder gör det ännu svårare att minska sjukskrivningarna och ge en bättre vård till skåningarna, konstaterar Sara Svensson.

Vänsterpartiet har nationellt säkrat 10 miljarder till välfärden. Region Skånes del av dessa resurser räcker dock inte till de prognostiserade underskotten för 2016. Det som behövs är regionala satsningar i sjukvården med fokus på att öppna fler vårdplatser och se till att arbetsmiljön är god och hållbar. Vänsterpartiet menar att det behövs en regional skattehöjning.

• Region Skåne lägger väldigt lite resurser på sjukvård per invånare om man jämför med andra landsting. Detta duger inte. Underskotten växer på samma sätt som köerna. I kläm hamnar patienter på väntelistor och sjukvårdspersonal som tvingas arbeta under väldigt stressande förhållande, säger Sara Svensson, gruppledare (V) Region Skåne.

• I personalredovisningen framgår också att det fortfarande inte anställs t ex medicinska sekreterare, medan handläggare i ledningsfunktion ökar. Denna trend måste vändas. Det är vårdpersonal vi behöver fler av inte en större byråkrati, avslutar Sara Svensson gruppledare (V) Region Skåne.

Ärende 19. Ekonomiskt läge och åtgärder finns på www.skane.se/regionstyrelsen.

Sara Svensson, gruppledare (V) 0709-13 44 10

Busi Dimitriu, presskontakt (V) 0737-72 63 96