4 000 barn på den sekundära bostadsmarknaden

”Bostadskrisen ska varje individ hitta en lösning på”, så löd finansmarknadsminister Peter Normans kommentar, när frågan ställdes av Rapport för två månader sedan. Vänsterpartiets bostadspolitiske talesperson Amineh Kakabaveh nöjer sig inte med det svaret utan ställer frågan direkt till ansvarigt statsråd bostadsminister Stefan Attefall.

– Har Attefall för avsikt att verka för att samtliga medborgare - oavsett storlek på plånbok - ska kunna bo drägligt till rimlig hyra och jag tänker då särskilt på barnfamiljer. Uppenbarligen lägger regeringen sitt krut på andrahandsmarknaden för hyreslägenheter istället för att bygga fler hyresrätter.

– Attefall tycker att det är ”häpnadsväckande” att jag inte uppfattar regeringes politik som rättvis och inkluderande, när jag konfronterar honom i min senaste interpellation. Det enda som är häpnadsväckande i det här fallet, fortsätter Kakabaveh, är att regeringen inför skatterabatter för de som har möjlighet att hyra ut i andra hand. Detta samtidigt som hyresrätter diskrimineras skattemässigt. Lägg därtill att hyresrätter omvandlas till bostadsrätter på löpande band, vilket utestänger väldigt många, inte minst barnfamiljer med låg inkomst. Helt oacceptabelt.

Läs interpellationen

Amineh Kakabaveh: 076-130 12 36