Aktuell Palestinakonferens i Sverige

Ledande palestinska företrädare från PLO:s exekutiv kommitté och från det Palestinska parlamentet gästar Sveriges riksdag den 21 november 2012. Konferensen hålls inför den nära förestående omröstningen om Palestinas status i FN:s generalförsamling och med anledning av Israels flagranta brott mot internationell rätt genom utomrättsliga avrättningar, bombkriget, illegala bosättningspolitiken och dagliga övergrepp på de ockuperade områdena.

Jerusalemkommittén i Sverige anordnar tillsammans med Svensk-Palestinska parlamentarikerföreningen och Vänsterpartiet en konferens på temat "Jerusalem i fokus – Fred och rättvisa för Palestinas folk".

Taysir Khaled, medlem av PLO:s exekutivkommitté, samt Azam al-Ahmad, nära medarbetare till president Abbas och parlamentsledamot, talar på konferensen tillsammans med framträdande palestinska och israeliska människorättsaktivister och krigsmotståndare. Bl.a. Kais Nasser, advokat från Jerusalem och expert på bosättningspolitikens konsekvenser och människorättsfrågor, Jad Isaac generaldirektör på ARIJ- the Applied Research Institute in Jerusalem och Itay Ephstain, ICAHD – Israeli Committee Against House Demolition, israelisk krigsmotståndare och människorättsaktivist.

Konferensen hålls i Sveriges Riksdag, Stockholm, i Förstakammarsalen, den 21/11 kl. 9.00-16.00.

Pressträff med konferensens talare hålls 16.15 i sammanbindningsbanan.

Vid frågor mejla till info@jerusalemkommitten.se eller kontakta direkt Victor Samaina ordförande i Svenska Jerusalemkommittén 073-5511096 eller Torbjörn Björlund, riksdagsledamot för Vänsterpartiet och vice ordförande i Svensk- Palestinska parlamentarikerföreningen, 070-2431301.