Ann-Margarethe Livh (V): Mina tankar är hos Abdiraham och hans familj

Vänsterpartiet sörjer förlusten av Abdiraham Hassan, 24, som dödades i Mogadishu efter att beväpnade män öppnat eld mot den bil där han färdades tillammans flera andra partikamrater. Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms Stadshus, som hade hållit en föreläsning på universitetet, skottskadades vid attacken, men har under natten haft kontakt via sms med Vänsterpartiet och kunde berätta att hon befann sig på sjukhus i Nairobi och sannolikt kommer att flygas hem under de närmaste dagarna.

- Jag hade under omständigheterna en oerhörd tur att skotten bara gick genom mjukdelar, säger Ann-Margarethe Livh som markerar att den tragiska händelsen var riktad mot ungdomar som kämpade för ett bättre Somalia.
- Mina tankar är hos Abdiraham och hans familj.
Vänsterpartiets partisekreterare Aron Etzler har nåtts av beskedet att Ann-Margarethe Livh befinner sig efter omständigheterna väl:
- En av våra finaste unga aktivister, Abdiraham Hassan, har dödats i en attack och det är en tung dag för Vänsterpartiet. Att Ann-Margarethe Livh lever är vi tacksamma för och vi hoppas att hon kommer hem snart.

Aron Etzler, Partisekreterare (V)

Aftonbladets pressjour

070-62000 64