Ann-Margarethe Livh (V): Mina tankar är hos Abdiraham och hans familj

Vänsterpartiet sörjer förlusten av Abdiraham Hassan, 24, som dödades i Mogadishu efter att beväpnade män öppnat eld mot den bil där han färdades tillsammans med flera andra partikamrater. Ann-Margarethe Livh, Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms Stadshus, som hade hållit en föreläsning på universitetet, skottskadades vid attacken, men har i natt haft kontakt via sms med Vänsterpartiet och kunde berätta att hon befann sig på sjukhus i Nairobi och sannolikt kommer att flygas hem under de närmaste dagarna.

- Jag hade under omständigheterna en oerhörd tur att skotten bara gick genom mjukdelar, säger Ann-Margarethe Livh som markerar att den tragiska händelsen var riktad mot ungdomar som kämpade för ett bättre Somalia.
- Mina tankar är hos Abdiraham och hans familj.

Vänsterpartiets partisekreterare Aron Etzler har nåtts av beskedet att Ann-Margarethe Livh befinner sig efter omständigheterna väl:
- En av våra finaste unga aktivister, Abdiraham Hassan, har dödats i en attack och det är en tung dag för Vänsterpartiet. Att Ann-Margarethe Livh lever är vi tacksamma för och vi hoppas att hon kommer hem snart.

Aron Etzler, Partisekreterare (V)

Vänsterpartiets pressjour

070-62000 64