Barn i svältens Somalia har inte sommaruppehåll!

1500 somaliska barn driver runt vind för våg ensamma i svältens Somalia, samtidigt som många av deras familjemedlemmar befinner sig i Sverige. Åtgärder som möjliggör familjeåterförenig är akut.

– Fredrik Federley (C) lovar nu att regeringen ska hitta en lösning så snart riksdagen öppnar efter sommaruppehållet. Det är naturligtvis bra att regeringen och Miljöpartiet har lyssnat till kraven från Vänsterpartiet. Det återstår nu att se om det verkligen mynnar ut i en lösning för familjerna som nekats återförening. De somaliska barn som är fast i krigets och svältens Somalia har inte sommaruppehåll – för dem är varje dag av väntan på återförening ett svek, säger Christina Höj Larsen, flyktingpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

– När Miljöpartiet för ett halvår sedan ingick den migrationspolitiska överenskommelsen med borgerliga regeringen utlovades en lösning. Men inget hände. Fredrik Federley säger att man var tvungen att invänta en dom från Migrationsöverdomstolen innan man kunde agera. Det är naturligtvis trams. Redan innan fanns flera domar med samma resultat – resultatet var inte oväntat att det krävs en lagändring för att familjerna ska kunna återförenas.

– Vänsterpartiet kräver att regeringen och MP nu verkligen agerar och får till stånd en lagändring som kan låta familjerna återförenas. Luddiga överenskommelsen och svävande svar räcker inte. En klar och tydlig tidsplan måste presenteras – krig och svält tar inte semester, avslutar Christina Höj Larsen.

För mer information kontakta:
Christina Höj Larsen, migrationspolitisk talesperson (V), 070-8182177
Vänsterpartiets presstjänst 070-6200064