Barnens rätt måste gå före utlänningslagen

Unicef, FN;s barnorganisation, publicerar idag en rapport, Barnets bästa? En studie om asylsökande barn i socialtjänstens barnavård om den konflikt som uppstår mellan olika lagar när asylsökande barn har föräldrar som bedöms vara olämpliga eller farliga för barnen.

Det kan till exempel handla om misshandel eller allvarliga brister i omsorgen. Även om barnen placeras i familjehem enligt socialtjänstlagen (SoL) eller lagen om vård av unga (LVU), kan de ändå bli utvisade tillsammans med samma föräldrar som bedöms utgöra en risk för dem. Det kan ske eftersom utlänningslagen idag väger tyngre än pågående samhällsvård.

- Det är helt orimligt och strider mot Barnkonventionen. Vänsterpartiet har i fler år krävt en ändring. När jag idag debatterar barns uppväxtvillkor i riksdagens kammare med Barn- och äldreminister Maria Larsson kommer jag att kräva ett direkt svar av henne. Vad kommer hon som ansvarig både för barnrättsfrågor och den sociala barnavården att göra så att barns rätt i dessa fall går före utlänningslagen, säger Eva Olofsson Vänsterpartiet talesperson i barnrätts och socialpolitiska frågor.

För mer information kontakta:
Eva Olofsson: 070-317 10 27