Blockaden mot Gaza måste hävas

Israels blockad mot Gaza har låtits pågå sedan 2007. Detta trots protester från omvärlden och trots att blockaden tydligt är ett brott mot folkrätten.
Vänsterpartiet har konsekvent stått upp för en tvåstatslösning, mot Israels ockupation och för ett fritt och demokratiskt Palestina. Vänsterpartiet har tydligt fördömt raketbeskjutning från Gaza-remsan mot Israel. Men raketbeskjutningen ger inte Israel rätten att kollektivt bestraffa hela Gazas befolkning och har på inget sätt bidragit till att minska våldet.
Vänsterpartiet stödjer därför Ship to Gazas fjärde försök till att bryta blockaden. Vi hoppas att de kan segla i frid mot freden.
– Ship to Gaza sätter fokus på Israels orimliga blockad mot Gaza. Men det är också en aktion som skickar en signal av hopp till de palestinier som idag lever inspärrade på Gaza-remsan, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Ship to Gaza påminner oss alla om att mer måste komma till för att folkrätten ska respekteras och en verklig fredsprocess ska kunna inledas. Vänsterpartiet är först ute i en informationskampanj om Ship to Gaza och mot blockaden. Vi välkomnar att fler organisationer och politiska partier ska ansluta sig till uppropet mot blockaden i Gaza.
– Vänsterpartiet välkomnande Sveriges erkännande av staten Palestina, men erkännandet förpliktigar. Sverige måste verka för att blockaden mot Gaza-remsan hävs och att Israel ockupation börjar avvecklas. Vi har inte tiden på vår sida. Israels agerande slår sönder förutsättningarna till en tvåstatslösning och därigenom möjligheterna för fred, säger Hans Linde.

Blockaden har skapat en humanitär katastrof när 1,7 miljoner människor stängts in på Gaza-remsan av Israel på en yta som motsvarar ön Orust. Men blockaden försvårar också alla försök att skapa fred i Mellanöstern. Därför stödjer Vänsterpartiet Ship to Gazas solidaritetsarbete och vi hoppas att de får segla i frid.

För mer information var god kontakta:

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson (V)
Mail: hans.linde@riksdagen.se

Vänsterpartiets presstjänst: