Borg blåser de fattigaste på utlovat bistånd

Finansminister Anders Borg vill minska Sveriges bistånd till världens fattiga och istället använda pengarna till att finansiera flyktingmottagandet i Sverige. Vänsterpartiets utrikespolitiske talesperson Hans Linde är kritisk till förslaget.

- Samtidigt som Anders Borg vill ta än mer pengar från biståndet för att finansiera flyktingmottagandet i Sverige stoppar regeringen biståndet till Burkina Faso, ett av världens fattigaste länder, säger Hans Linde.

Formellt når det svenska biståndet idag upp till målet om 1% av BNI. Men redan idag går biståndspengar till annat än bistånd, som exempelvis Sveriges ambassad på Island, svenska högskolor och flyktingmottagandet i Sverige. Enligt nätverket Concord uppgick det svenska biståndet egentligen till 0,89% av BNI 2011.

- Vänsterpartiet står upp för en human flyktingpolitik. Den som har flytt till Sverige från krig och förföljelse ska få skydd här. Men flyktingmottagande i Sverige är inte biståndsverksamhet och borde inte finansieras med biståndsbudgeten. Vi kan aldrig acceptera att man genom budgettrixande blåser de fattigaste på redan utlovat bistånd, säger Hans Linde.

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson (V): 070-290 07 40