Bra med körkort för vattenskotrar

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) föreslår idag krav på förarbevis för framförande av vattenskotrar och andra snabba fritidsfartyg. Även en åldersgräns från 18 år föreslås. HaVs utredning tillsattes i våras i samband med interpellationen av Jens Holm (V), om behov av skärpta villkor för vattenskoterkörning.
– Vi är mycket positiva till detta förslag. Genom krav på körkort och åldersgräns för vattenskotrar och andra snabbgående farkoster kommer en stor del av den ovarsamma körningen att försvinna. Vi får mer lugn och ro på sjön, säger Jens Holm (V) miljöpolitisk talesperson.

– Lika självklart som det är att reglera fordon med höga hastigheter på land, lika självklart borde det vara reglera detta till sjöss. Både för säkerheten och för störningar på miljön. Jag förväntar mig att regeringen snarast lägger fram ett konkret lagförslag om detta så att det kan träda i kraft till sommaren nästa år, säger Jens Holm.

Följ Jens Holms interpellationsdebatt från 11/6-13 ”Villkor för användande av vattenskotrar”: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Interpellationer/Villkor-for-anvandande-av-vatt_H010415/

Jens Holm, miljöpolitisk talesperson Vänsterpartiet: 0708-250 889