Dalarna får nu krisstöd från EU på grund av den höga ungdomsarbetslösheten

För första gången tilldelas flera svenska regioner krisstöd från EU-kommissionen på grund av att arbetslösheten bland unga överstiger 25 procent. Det är mellersta Norrland, norra Mellansverige och Sydsverige som får del av stödet på 780 miljoner under två år.
- Det har gått väldigt långt när Dalarna kvalificerar sig för krisstöd från EU för den höga ungdomsarbetslösheten, det smärtar. Det är inte rimligt att högerregeringen prioriterat att sänka skatter istället för att se till att unga människor får jobb eller utbildning säger Lena Olsson, riksdagsledamot från Dalarna.

-  Det handlar om att investera i unga människor och möjliggöra en bra framtid för dem och därmed för oss alla.
- Genom att ta politiskt ansvar kan ungdomsarbetslösheten pressas ned. Det kan göras genom att öka de offentliga investeringarna i jobb och utbildning. Det är ett effektivt och klokt sätt att skapa jobb. Det är dessutom ett säkert sätt att skapa jobb till skillnad från skattesänkningar, säger Lena Olsson.

Vänsterpartiet föreslår :

En generationsväxlingsreform på arbetsmarknaden där arbetsgivare som anställer en ung i förtid får statligt handledarstöd på 50 procent av lönen för den person som ska gå i pension.

En rätt för unga att läsa in gymnasiet före 25 års -ålder med ett särskilt studiestöd.

Satsningar på en utbyggd kollektivtrafik vilket gör det lättare att pendla men det ger också jobb för fler bussförare.

Utbyggnad av antalet utbildningsplatser på högskolan, Komvux, Yrkesvux mm.

Storsatsning på ökad lärartäthet i skolan, minskade barngrupper i förskolan, fler undersköterskor i äldreomsorgen och fler anställda i sjukvården. Det ger drygt 530 fler jobb i Dalarna.

För mer information kontakta:
Lena Olsson, riksdagsledamot Dalarna (V): 070-376 04 09