Dinamarca frågar Ask om väktares olagliga verksamhet

Nyligen avslöjade journalisten Kolbjörn Guwalius hur väktarbolaget CSG bryter mot en rad lagar i jakten på graffitimålare i Stockholm. Uppdragsgivare är bl a SL, Banverket och Stockholm stad. I boken beläggs att väktare har  förföljt människor, registrerat dem i ett olagligt register (så unga personer som 14 år) samt spanat och använt civila kläder vilket enbart polis för göra, under vissa omständigheter.
- Det är mycket allvarliga brott som begås i jakten på graffitimålare och som flera myndigheter blundar för, bland annat tidigare Banverket. Men vi får förmoda att metoderna är kända även för SL, Polisen och andra myndigheter. Det gör saken mycket allvarlig och eftersom det berör så många myndigheter vill jag veta vad regeringen gör för att reda ut detta och förvissar sig om att det upphör, säger Rossana Dinamarca riksdagsledamot för Vänsterpartiet.

Bland annat är det belagt att bolaget anlitades för att bevaka Riksteaterns kulturevenemang Art of the Streets, där besökare förföljdes av civilklädda väktare från evenemanget på Mosebacke - i flera timmar och långt bortanför sina bevakningsområden - och att de fabricerat rapporter för att få det att se ut som att 16 personer gripits i anslutning till evenemanget. Något som ansvarigt borgarråd använde i mediasamangang för att kräva betalning av Riksteatern för att de arrangerat evenemanget.
- Tidigare i år har JO kritiserat Stockholm stad för nolltoleransen. Det här är ett annat exempel på hur lagar bryts i kampen mot graffiti, säger Rossana Dinamarca.
Eftersom det är mycket unga personer som förföljts, registrerats och på andra vis behandlats rättsvidrigt och eftersom det skett med flera myndigheters goda minne så ställer Rossana Dinamarca tre frågor till justitieminister Ask i en interpellation till riksdagen:

Vad gör ministern för att försäkra sig om att denna olagliga verksamhet inte fortgår?

Vad avser minister göra för att ge upprättelse till dem som behandlats rättsvidrigt av våra myndigheter?

Vad avser ministern göra för att försäkra sig om att detta inte ska upprepas?

Rossana Dinamarca: 070-254 24 15