Dödsfall med misstänkt hedersmotiv måste också utredas

I dag debatterar riksdagen regeringens förslag om att tillsätta en kommission som utreder alla fall av dödligt våld mellan närstående. Syftet är att ta fram bättre åtgärder mot mäns våld mot kvinnor och våld mellan närstående.

Men regeringen har föreslagit att självmord till följd av psykisk misshandel inte ska omfattas av utredningssystemet. Det betyder att utredningsmyndigheten riskerar att missa fall med s.k. balkongflickor som efter svår psykisk misshandel tagit sina liv. Detta vill Vänsterpartiet ändra på.

– Varje år dödas cirka 17 kvinnor av närstående män. Vänsterpartiet har länge föreslagit att en haverikommission ska se över dessa fall. Självmord där det finns misstankar om att dödsfallet beror på hot och påtryckningar av hedersrelaterad karaktär måste självklart också utredas, säger Eva Olofsson, riksdagsledamot (V).

– Tyvärr avskrivs de här fallen där unga kvinnor tvingats till självmord av sina egna familjer ofta av polisen eftersom det saknas bevis. Polisen tycker också att det är svårt att ställa frågor om familjens skuld när det rör kvinnor som kommer från andra kulturer. Detta är oacceptabelt och samhället bör göra mycket mer för att ta fram åtgärder som kan förhindra mäns våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld och förtryck. Det vore mycket olyckligt om fallen inte heller kommer att utredas av den nya myndigheten, säger Amineh Kakabaveh (V).

För mer information kontakta:

Amineh Kakabaveh, riksdagsledamot (V), tfn: 076-130 12 36

Eva Olofsson, riksdagsledamot (V) socialutskottet, tfn: 070-317 10 27