Dolda vinster i välfärden är ett problem

Vänsterpartiet föreslår i en motion till riksdagen att möjligheten till att dra av räntan för lån inom en koncern ska tas bort.

– Riskkapitalbolag har genom avancerad planering undandragit den svenska staten mångmiljardbelopp i skatt genom att låna ut pengar till egna företag inom välfärdssektorn till höga räntor, säger Jacob Johnson skattepolitisk talesperson för (V).

Välfärdsföretag som privatägda sjukhus och vårdcentraler - som lever på skattepengar - har sedan kunnat dra räntan från sin vinst och därigenom minskat sin skatt. Skatteverket har konstaterat att grundproblemet är att det finns ett mycket stort incitament, i enlighet med dagens lagstiftning, att etablera koncerninterna skuldförhållanden.

– Vi behöver komma ifrån det här oskicket att skatteplanera bort våra gemensamma tillgångar. Skattepengar ska gå till skola, vård och omsorg, inte till privata vinster, avslutar Jacob Johnson.

För mer information kontakta:
Jacob Johnson 070 – 205 29 47
Vänsterpartiets presstjänst 070- 620 00 64